Brev:
Hvordan strukturerer jeg dagen?
13. april 2009
Alder:
6 mdr.
Hvordan strukturerer jeg dagen?
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. min datters rytme (eller mangel på samme) omkring mad og søvn. Jeg tror jeg fik skrevet et lidt langt og uklart brev sidst, så jeg vil nu prøve at fatte mig i korthed, så du måske bedre kan forstå hvad det er, jeg har behov for hjælp til.
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg bedst strukturerer dagen, når min datter vågner ca. kl. 5.30 (´plus minus en halv time) - og absolut ikke kan lokkes til at sove videre der - og er træt igen ca. 1-2 timer senere? Skal jeg prøve at holde hende vågen, så hun får færre lure om dagen, eller hvad gør jeg bedst?
Jeg har i det hele taget meget svært ved at vurdere, hvor meget hun har brug for at sove i øjeblikket. Hun kan pludselig være vågen i op til 4 timer uden at virke træt, og så er hun pludselig ved at dejse om at træthed. Jeg fornemmer at hun har brug for at jeg hjælper hende ind i en mere fast rytme (eller også er det bare mig selv der har brug for det..) - men jeg synes det er svært, da alle dage virker forskellige mht. hendes humør, sult, søvnbehov osv.
Du skrev sidst, at der vil komme en anden regelmæssighed, når hun begynder at få faste måltider (grød), men selv om jeg nu har været i gang med grødprojektet i 1 1/2 måned, er det fortsat meget svingende, hvor meget hun spiser. Som regel spiser hun dog ca. 1 dl. til frokost og et par skefulde til aften. Kommer det langsomt af sig selv at hun vil spise mere, eller hvad kan jeg gøre?
Jeg er desuden i tvivl om hun får mad nok om dagen til at jeg kan skære amninger om natten væk. Skal hun spise fulde portioner grød før det er "forsvarligt"? Hun bruger sut, så jeg tænker at det er noget med at tilbyde hende denne i stedet - men pt. bliver hun meget gal, hvis hun ikke også ammes og det er lidt svært at overskue midt om natten, når man selv er træt og bare gerne vil sove videre. Kunne det evt. hjælpe at tilbyde vælling når hun skal i seng?
Hun bliver lagt i seng kl. 18-19 (spiser 200 ml.), vågner og ammes kl. 22-23, kl, 1 og kl. 3. Er ikke sulten når hun vågner og er klar til at stå op kl. 5.30, men får en flaske kl. ca. 7.30 når hun sover første lur. Sover middagslur og eftermiddagslur af meget forskellig varighed og på forskellige tidspunkter.
Jeg føler at der slet ikke er en rytme tilbage, så jeg håber du kan hjælpe mig med en på baggrund af ovenstående, og at du kan give mig et par råd med på vejen om nedtrapning af amning om natten. Faktisk føler jeg mig stresset -- men det er måske en hyppig følelse hos nybagte mødre..
Hilsen en træt mor.