Hvordan strukturerer jeg dagen?

13. april 2009

Alder:
6 mdr.

Hvordan strukturerer jeg dagen?

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. min datters rytme (eller mangel på samme) omkring mad og søvn. Jeg tror jeg fik skrevet et lidt langt og uklart brev sidst, så jeg vil nu prøve at fatte mig i korthed, så du måske bedre kan forstå hvad det er, jeg har behov for hjælp til.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg bedst strukturerer dagen, når min datter vågner ca. kl. 5.30 (´plus minus en halv time) - og absolut ikke kan lokkes til at sove videre der - og er træt igen ca. 1-2 timer senere? Skal jeg prøve at holde hende vågen, så hun får færre lure om dagen, eller hvad gør jeg bedst?

Jeg har i det hele taget meget svært ved at vurdere, hvor meget hun har brug for at sove i øjeblikket. Hun kan pludselig være vågen i op til 4 timer uden at virke træt, og så er hun pludselig ved at dejse om at træthed. Jeg fornemmer at hun har brug for at jeg hjælper hende ind i en mere fast rytme (eller også er det bare mig selv der har brug for det..) - men jeg synes det er svært, da alle dage virker forskellige mht. hendes humør, sult, søvnbehov osv.

Du skrev sidst, at der vil komme en anden regelmæssighed, når hun begynder at få faste måltider (grød), men selv om jeg nu har været i gang med grødprojektet i 1 1/2 måned, er det fortsat meget ...

Annonce

... svingende, hvor meget hun spiser. Som regel spiser hun dog ca. 1 dl. til frokost og et par skefulde til aften. Kommer det langsomt af sig selv at hun vil spise mere, eller hvad kan jeg gøre?

Jeg er desuden i tvivl om hun får mad nok om dagen til at jeg kan skære amninger om natten væk. Skal hun spise fulde portioner grød før det er "forsvarligt"? Hun bruger sut, så jeg tænker at det er noget med at tilbyde hende denne i stedet - men pt. bliver hun meget gal, hvis hun ikke også ammes og det er lidt svært at overskue midt om natten, når man selv er træt og bare gerne vil sove videre. Kunne det evt. hjælpe at tilbyde vælling når hun skal i seng?

Hun bliver lagt i seng kl. 18-19 (spiser 200 ml.), vågner og ammes kl. 22-23, kl, 1 og kl. 3. Er ikke sulten når hun vågner og er klar til at stå op kl. 5.30, men får en flaske kl. ca. 7.30 når hun sover første lur. Sover middagslur og eftermiddagslur af meget forskellig varighed og på forskellige tidspunkter.

Jeg føler at der slet ikke er en rytme tilbage, så jeg håber du kan hjælpe mig med en på baggrund af ovenstående, og at du kan give mig et par råd med på vejen om nedtrapning af amning om natten. Faktisk føler jeg mig stresset -- men det er måske en hyppig følelse hos nybagte mødre..

Hilsen en træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor